tirsdag 18. mai 2010

Reklameprodusenten AS - oppgave 12.3.8 side 266


A) Organisering av Reklameprodusenten AS
Det virker som Reklameprodusenten AS bør ha en linjeorganisasjon. Dette fordi de har kun tre avdelinger som har like stor autoritet, pluss at bedriften ikke har noen stabsfunksjon - som for eksempel personal- og økonomifunksjon.

Ved en linjeorganisasjon har Reklameprodusenten AS kun én leder å forholde seg til, nemlig Erlend Lyng. Dette er en fordel i og med at det dermed ikke kan oppstå kommunikasjonsproblemer - noe det kan i en organisasjonsplan med mange kommandolinjer. I tillegg kan vi i organisasjonsplanen her se en klar fordeling av ansvar og myndighet samt klare kommandolinjer, som sagt.

Dersom en linjeorganisasjon har mange kommunikasjonslinjer, noe en linjeorganisasjon pleier å ha, kan disse bli lange og tungvinte. En linjeorganisasjon har også store krav til innsikt hos de overordnede og det krever god samordning. Som vi kan se i Reklameprodusenten AS' organisasjonsplan, er det liten fleksibilitet pga de faste funksjonene.


B) Prosjektorganisering hos Reklameprodusenten AS
I oppgaven kommer det frem at bedriften de siste årene har satt fokus på "mer digitale produkter som produksjon og videreutvikling av Web-sider". Dette kan betraktes som et prosjekt, og man kan derfor sette opp en prosjektorganisering. Denne organiseringsmetoden er mest vanlig å bruke både ved innføring av ny teknologi so berører store deler av bedriften, men også i forbindelse med produktutvikling og produktlansering - som Reklameprodusenten AS gjør nettopp her.

Fordeler med denne organiseringen av bedriften er at den er fleksibel, effektiv og ikke minst kvalitetsbevisst siden man henter inn forskjellige spesialister fra ulike fagmiljø. Det er også sterkt fokus på sluttprodukt og resultatansvar. Ulemper derimot er den faktoren at det blir to ledere istedenfor én, ved en slik organisering. Siden bedriften både vil være en linjeorganisasjon (det grunnlaggende) og ha en prosjektorganisasjon (i perioder) samtidig, kan det skape konflikter mellom lederne dersom de stiller uforenelige krav. Selv omorganiseringen er en tidsbegrenset organisering, er det krevende å arbeide i stadig nye sammenhenger.

C) Arbeidsmiljøloven - §12: Trivselsparagrafen
For at daglig leder, Erlend Lyng, skal klare å legge til rette for et arbeidsmiljø so best mulig kan ivareta for "Trivselsparagrafen" - hvor både det psykiske og fysiske arbeidsmiljøet er med - er det viktig at han undersøker hva de ansatte setter pris på, og hva de kanskje er misfornøyde med. Medarbeidersamtaler eller spørreundersøkelser (anonyme om nødvendig) kan komme godt til rette her. Her kan alt fra hvilken temperatur kontorene skal være på, til blir du mobbet av medarbeidere spørres om. I tillegg må selvfølgelig bedriften føre et systematisk HMS-arbeid - noe som er pålagt alle norske bedrifter.


Reklameprodusenten AS vil ha motiverte ansatte dersom de gir rom for variasjon i arbeidet, noe de burde klare siden de har en prosjektorganisering. Dessuten setter ansatte en sikker arbeidsplass og gode lønnsvilkår og klare lønnsavtaler høyt, så ved å utfylle disse punktene kan Reklameprodusenten AS ha god samvittighet ovenfor sine ansatte. Sist men ikke minst er det viktig å gi de ansatte mulighet for kompetanseutvikling. Det å både oppdatere og videreutvikle sine ansatte er ikke bare positivt for hver enkelt ansatt, men også Reklameprodusenten AS som bedrift.
...........
Kilde: Næringsliv - Økonomi og ledelse, Dalefag 2008

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar